Przedszkole Podwawelskie Smyki Kraków - Blog 
Imiołek Iwona Przedszkole Podwawelskie Smyki

główneW tym tygodniu  zastanawialiśmy się do czego zmysły nam służą i w jaki sposób dzięki nim poznajemy świat. Nasłuchiwaliśmy dzwięki dochodzące z zewnątrz i odgadywaliśmy co to za odgłosy. Zastanawialiśmy za pomocą którego zmysłu poznamy mokry asfalt lub  to, że w chodniku jest dziura i trzeba ją ominąć. Dzieci z zawiązanymi oczami musiały odgadnąć co smakują, wąchają, słyszą, dotykają. 

Wspólnie stwierdziliśmy, że najważniejszym zmysłem jest wzrok i to jemu w tym tygodniu poświęciliśmy najwięcej uwagi. Poznaliśmy budowę oka, zobaczyliśmy jak działa na oczy światło oraz mogliśmy obserwować nawzajem własne oczy za pomocą lupy. Poznaliśmy tajniki zawodu okulisty i sprawdzaliśmy się w roli zarówno lekarza jak i pacjentów. Towarzyszyło nam wiele zabaw sprawdzających naszą spostrzegawczość między innymi memory. Zadaniem dzieci było odnajdywanie przedmiotów w sali przedszkolnej lub wyszukanie różnych przedmiotów na planszy edukacyjnej.główne1

Naszą uwagę skupiliśmy na problemach osób niewidomych. Dzieci dowiedziały się jakie mogą być przyczyny utraty wzroku oraz w jaki sposób takie osoby mogą poznawać świat. Przedszkolaki poznały alfabet Braille'a i za pomocą dotyku próbowały rozszyfrować, co jest wykropkowane na kartkach. Dzieci dowiedziały się, co ułatwia osobom niewidomym orientację w przestrzeni. Wczuwając się w sytuację osób niewidomych dzieci starały się pokonać tor przeszkód z zamkniętymi oczami z pomocą białej laski oraz z pomocą przewodnika. Próbowały też bez użycia wzroku jeść oraz z pomocą nauczyciela namalować jesienny pejzaż.

Imiołek Iwona Przedszkole Podwawelskie Smyki

główneNarodowe Święto Niepodległości było powodem naszych rozważań na tematy dotyczące Polski. Zaczęliśmy od wysłuchania wiersza Czesława Janczarskiego pt. “Co to jest Polska?” Rozważaliśmy, czym Polska jest dla autora wiersza i czym może być dla nas? Zastanawialiśmy się też, co oznacza słowo Ojczyzna i dlaczego mówimy, że Polska jest naszą Ojczyzną?

Następnie poznawaliśmy różnorodność krajobrazu naszego kraju. Na mapie Polski wyróżniliśmy niziny, wyżyny, góry, morze oraz najdłuższą rzekę - Wisłę. Zapoznaliśmy się z większymi miastami w Polsce i charakterystycznymi dla nich obiektami. Kształt naszego kraju utrwalaliśmy wykonując pracę plastyczną oraz w zabawie, starając ułożyć się kontur Polski z klocków na dywanie.

Rozmawialiśmy także o tym, co to jest Narodowe Święto Niepodległości i dlaczego obchodzimy je 11 listopada. W przystępnej formie powiedzieliśmy sobie o rozbiorach Polski, o walce o niepodległość, Józefie Piłsudskim i Legionach Polskich. Kolejnym krokiem było przypomnienie przedszkolakom polskich symboli narodowych - godła, flagi i hymnu. Starszaki podjęły próbę ułożenia z puzzli godła Polski oraz wykonały biało-czerwone kotyliony.

Na zakończenie tygodnia, w piątek wszystkie dzieci ubrały się w biało-czerwonych barwach. Wtedy wszyscy w przedszkolu uroczyściegłówne1 odśpiewaliśmy hymn.

Nie zapominając o Dniu Postaci z Bajek, we wtorek oglądaliśmy stare polskie bajki. Zobaczyliśmy, jak Miś Uszatek i jego przyjaciele przygotowują się do zimy oraz jak Reksio pomógł zziębniętemu ptaszkowi w chłodne dni. Towarzyszyliśmy także kotu Filemonie w poznawaniu gospodarstwa oraz mieliśmy okazję zobaczyć jedną z przygód Koziołka Matołka. Na zakończenie tego dnia - dzieci wykonywały postać Misia Uszatka lub Reksia. Praca plastyczna polegała na składaniu kółek różnej wielkości i przyklejenia ich w odpowiednim miejscu  na kartce.