Przedszkole Podwawelskie Smyki Kraków - Blog 
Wolak Justyna

gTydzień rozpoczęliśmy od zabaw aktywizujących nasze zmysły – wzroku, słuchu, dotyku, smaku i węchu. Każdy Smyk w zabawach miał możliwość rozwinięcia swojego postrzegania świata za pomocą zmysłów. Pięć zmysłów, a więc i pięć stacji zadaniowych, w których każdy mógł znaleźć czynniki optymalne dla swojego sposobu poznawania świata.

W kolejnych dniach skoncentrowaliśmy się na narządzie wzroku – oczach. Przyglądając się swoim oczom w lusterku stworzyliśmy plakat przedstawiający budowę ludzkiego oka. Zastanawialiśmy się nad rolą, jaką pełnią poszczególne jego części. Szczególnie wytrwale sprawdzaliśmy odruch źreniczny, którego istnienie było dla nas zaskoczeniem. Opisywaliśmy swój kolor oczu oraz weryfikowaliśmy to, co o kolorze swoich oczu mówią nasi koledzy. Określaliśmy dominujący wśród osób w naszym przedszkolu kolor oczu.

Nasza dzienna aktywność skupiała się wokół zabaw i zadań wykorzystujących nasz wzrok oraz doskonalących pamięć wzrokową. Mieliśmy również możliwośćg1 sprawdzenia swojego wzroku okulistycznymi ćwiczeniami. Dzięki zabawom wymagającym od nas wyłączenia zmysłu wzroku dostrzegliśmy jak bardzo ułatwia nam on codzienne funkcjonowanie w świecie. Szczególnym wyzwaniem dla nas była zabawa w przewodnika, który swoim dotykiem oraz słowami miał przeprowadzić kolegę/koleżankę przez labirynt pełen przeszkód.

Tydzień zakończyliśmy uzupełnieniem wiedzy o osobach niewidomych i słabowidzących. Poznaliśmy różnego rodzaju dysfunkcje narządu wzroku, a film edukacyjny pozwolił nam zobaczyć, jak wpływają one na sposób widzenia dotkniętych nimi osób. Dowiedzieliśmy się jak osoby niewidome poznają świat oraz z jakimi trudnościami borykają się na co dzień. Wspólnie wskazaliśmy również w jakich sytuacjach możemy nieść pomoc napotkanym ludziom z dysfunkcją wzroku.

Wolak Justyna

g1Nadchodzące Święto Narodowe zainspirowało nas do poświęcenia tego tygodnia naszej Ojczyźnie. Wyróżniliśmy Polskę na tle innych krajów świata, poznaliśmy jej granice, umiejscowiliśmy na mapie najbardziej charakterystyczne obiekty i miejsca, jak góry, morze, rzeka Wisła, Warszawa i Kraków. Następnym krokiem było przypomnienie sobie polskich symboli narodowych – godła, flagi i hymnu państwowego. Pomogły nam je utrwalić zabawy w biało-czerwonych barwach. Wiadomości te pogłębialiśmy śpiewając piosenkę z repertuaru dziecięcego pt. „Jesteśmy Polką i Polakiem”.

Kolejnym etapem było bliższe poznanie naszego miasta Krakowa. Przybliżyliśmy sobie najważniejsze zabytki i charakterystyczne miejsca, zweryfikowaliśmy nasze wiadomości i doświadczenia związane z tym miastem. Następnie nasze zabawy skupiły się wokół Legendy o Smoku Wawelskim i szewcu Skubie. W ten sposób najpopularniejsza krakowska opowieść została przekazana kolejnemu pokoleniu.

Na koniec poruszyliśmy treści związane z istotą Święta Niepodległości. W przystępny sposób poznaliśmy historię Polski pod zaborami, postać marszałka Józefa Piłsudskiego oraz utworzone przez niego Legiony Polskie. Został zaszczepiony w nas szacunek dla Polaków, którzy walczyli o istnienie i wolność naszego kraju. Charakterystyczne wąsy bohatera narodowego oraz opowieść i piosenka o jego Kasztance zapadły w naszej pamięci.

W piątek grupa starsza wybrała się do filii Muzeum Narodowego – Domu Mehoffera. Wzięliśmy tam udział w warsztatach pt. „Zagadki starego domu, czyli jak żyło się dawniej”. Pod tym hasłem zostaliśmy oprowadzeni po tym zabytkowym budynku, poszukując dawnychg2 zabawek dziecięcych, zaglądając do dawnych schowków, oglądając stare meble i porównując je z tymi, które posiadamy w domu. Oglądaliśmy też zdjęcia rodziny Mehofferów, porównując ubiór jej członków z ubraniami noszonymi przez nas i naszych rodziców. Jako pamiątkę z wycieczki każdy Smyk przyniósł własnoręcznie wykonanego konika na patyku, inspirowanego dawną dziecięcą zabawką.

Podczas zajęć z języka angielskiego utrwalamy słownictwo i piosenki związane z częściami ciała oraz emocjami.

Zapraszamy również do obejrzenia naszych wytworów plastycznych. Na tablicy maluszków można podziwiać polskie obrazy wykonane na wzór starych fotografii. Natomiast na tablicy starszaków zawisły orły jako polski symbol.